Code center
جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال خواهند شد



RSS

Powered By
loxblog.Com

یکی از مشکلاتی که واسه هر تازه کاری پیش میاد و ممکنه حتی با تجربه تر ها رو هم درگیر خودش کرده باشه مساله تمیز نگه داشتن نوک هویه است.اگه یه سرچ بزنیم روش ها و ابزار های زیادی  رو برای این کار می بینیم  اما سوالی که شاید برای یه تازه کار پیش میاد اینه که این روش ها مفید هستن؟ یا روی دوام نوک هویه تاثیر منفی ندارن؟ اینجور که پیداست در این مورد اتفاق نظر وجود نداره اما به هر حال بد ندیدم که تجربه شخصی خودم رو هم در اختیار بذارم.چنانچه شما روش ها و تجربیات متفاوتی دارید باعث خوشحالیه که با بقیه به اشتراک بزارید.

 

 

برای تمیز نگه داشتن نوک هویه:

-          از نوک هویه مرغوب تر استفاده کنید.جنس ارزونتر معمولا دوام کمتری هم داره.البته این حرف به این معنا نیست که هر چیز گرونی لزوما باید خوب هم باشه!

-          سعی کنید نوک هویه با قطعات پلاستیکی تماس نداشته باشه.

-          روغن لحیم برای لحیم کاری عالی و ضروریه اما فرو کردن نوک هویه در این روغن روی کیفیت و دوام نوک هویه تاثیر منفی داره.

-          انواع پارچه یا دستمال کاغدی خیس شاید به نظر خوب بیان اما به مرور زمان خودشون باعث کثیف و سیاه شدن سطح هویه میشن.

-          استفاده زیاد از رفرشر هم فایده ای نداره.زمانی که تازه کار بودم خیلی زیاد از پارچه یا دستمال کاغذی در کنار رفرشر استفاده می کردم اما متوجه شدم که روی عمر نوک هویه تاثیر منفی داره.

 

 

-          اسفنج نسوز اوایل کار یه فرشته نجات بود! روش استفاده ازش اینه که کمی مرطوبش کنید و در طول کار نوک هویه رو روی سطح اسفنج بکشید.این روش به نظر خیلی خوب میاد .تو صحبت هایی که در فروم ها با همکارا داشتیم اینطور که پیداست خیلی هاشون از اسفنج نسوز راضی هستن.اما من نه....! اسفنج نسوز رو باید مدام مرطوب نگه داری که خوب میره روی اعصاب اما از اون مهم تر اینکه حداقل اینجا یعنی در گیلان تماس مدام نوک هویه با یه سطح خیس باعث سیاه شدن و حتی زنگ زدن نوک هویه میشه. میتونید اسفنج نسوز رو از فروشگاه هایی که ابزار های مخصوص تعمیرات می فروشن به قیمت حدود 2 تا 5 هزار تومن تهیه کنید.

 

 

-          اما می رسیم به پاک کننده ای که مدت هاست دارم ازش استفاده می کنم.یه نوع اسفنج به اسم پاک نوک که تقریبا شبیه به مداد پاک کنه و با توجه به قیمت 2 هزار تومنی، دوام طولانی، راحتی استفاده  و تاثیر گذاری خیلی خوب منو راضی نگه داشته.

 

 

-          روش استفاده صحیح از پاک نوک اینه که ابتدا برای بار اول سطح نوک هویه رو با سمباده نرم از هر نوع رسوب پاک سازی کنید.بعد هویه رو روشن کنید و  درست زمانی که کمی گرم شد سیم لحیم رو روی سطح نوک هویه بکشید و بزارید تمام سطح نوک هویه آغشته به قلع بشه.حالا نوک هویه آغشته به قلع رو روی سطح پاک نوک بکشید و خواهید دید که قلع های اضافه کم کم جدا می شن و نوک هویه کاملا سفید رو تحویل می گیرید.از این به بعد فقط کافیه هر بار که خواستید نوک هویه رو تمیز کنید اونو چند بار رو سطح پاک نوک بکشید و نوک هویه شما به راحتی تمیز میشه.

 

 

 

چند مورد دیگه:

-          بخار حاصل از سیم قلع،روغن لحیم ،مایع فلکسی و رفرشر سمی و برای سلامتی ما بسیار مضر هستن.ایمنی کار اینه که تا جای ممکن از ماسک های مناسب استفاده کنیم.

-          از هویه های استاندارد استفاده کنید که قابلیت تنظیم درجه حرارت دارن.اگه مشکل سیاه شدن نوک هویه دارید و با انواع روش ها جواب نگرفتید ممکنه مشکل از دمای بالای هویه باشه.درجه رو روی شماره های پایینتر تنظیم کرده و امتحان کنید که بازم مشکل سیاه شدن نوک هویه رو دارید یا خیر.

-          اگه نوک هویه با روش های بالا درست نشد یا ترک ها و خوردگی هایی رو روی سطحش مشاهده کردید بهتره یه نوک هویه جدید بخرید

 

 

-          بعد از اتمام کار درست زمانی که هویه رو خاموش کردید یک بار دیگه کاملا سطح نوک هویه رو تمیز و قلع اندود کنید

-          اگه از هویه های معمولی استفاده می کنید بهتره هر نیم ساعت یک بار کمی بهش استراحت بدید و بزارید کمی خنک بشه

-          کار تمیز تر در میاد اگه سطوح رو زیاد قلع کاری نکنید.استفاده زیاد از قلع برای جا زدن قطعات روی برد خیلی نمای جالبی نداره و به تجربه می تونم بگم امکان جدا شدن قلع از سطح برد رو هم بیشتر می کنه همچنین بهتره بلافاصله بعد از اتمام کار قسمتی که لحیم کاری انجام شده یا مایع فلکس خورده رو  تمیز کنیم.

-          بعضی از قلع ها ممکنه مقدار سرب خیلی کمی داشته باشن که برای محیط زیست بهترن اما برای ذوب کردنشون به دمای بیشتری نیاز دارید .مثلا میخواید سیم های باتری یه تبلت چینی رو جدا کنید و با وجود تمیز و داغ بودن نوک هویه اصلا نمیشه. می تونید مقداری از سیم قلع خودتون رو با اون قلع ترکیب کنید تا راحتتر ذوب بشه.

-          ابزار ها و مواد دیگه ای هم برای تمیز کردن نوک هویه وجود دارن که بعضی هاشون رو من شخصا امتحان نکردم بعضی روش های دیگه مثل استفاده از سیم ظرفشویی هم اگرچه خوب و کاربردین اما برای طول عمر نوک هویه خیلی مناسب به نظر نمیان.

 -          روش صحیح لحیم کاری رو هم فراموش نکنیم.همزمان نوک هویه و سیم لحیم رو در محلی که میخوایم لحیم کاری بشه قرار میدیم و اجازه میدیم سیم قلع در همون محل ذوب بشه و بچسبه.این رو نوشتم چون خودم وقتی تازه کار بودم و البته هنوز هم می بینم بعضی ها ابتدا نوک هویه رو به سیم قلع می زنن و میزارن مقداری قلع ذوب بشه و به نوک هویه بچسبه و بعد نوک هویه ای که مقداری قلع بهش چسبیده رو به محلی که میخوان لحیم کاری کنن میبرن.این روش اصلا درست نیست و لحیم کاری تمیز در نمیاد.

لطفا ذکر منبع فراموش نشه

______________________________________________________________________________

دنبال کردن من در اینستاگرام


نظرات شما عزیزان:

فیروز
ساعت0:25---9 ارديبهشت 1398

سلام یه دستگاه هیت گرداک 952دارم دستگام د رجه المنتش بالا میره مثلا رو چهارصد که باید قطع کنه نمیکنه همش بالا میره تو را خدا اگه کسی سر در میاره ممنون میشم اگه راهنمای کنه کارم لنگه


علی
ساعت11:55---2 اسفند 1397
عالی بود ممنونم

Hasti
ساعت19:50---22 بهمن 1397
سلام من متاسفانه نادانسته از هویه برای ایجاد شیار روی قسمت های پلاستیکی استفاده کردم الان بدنه ی هویه گرم نمیشه و همچنین نوکش یک لایه چسب روش چسبیده باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

حسینی
ساعت13:57---10 دی 1397
سلام من بار اول که از نوک استفاده کردم سالم بود اما روز بعد نوک سیاه شد. چیکار کنم که درست شه؟؟

مصطفی
ساعت18:26---9 آبان 1397
ممنون از اطلاعاتتون
ولی من از پاک کننده ال سی دی که شبیه به ابر های اسفنجی هست استفاده میکنم و خوبیش هم اینه که نمیسوزه و همینطور خیلی نرمه و سطح حویه رو خراب نمیکنه
{ببین من کی نظر دادم } :):)


سهند
ساعت17:07---1 مرداد 1397
خیلی ممنون از مطلب تون خیلی به درد خوردند

علی
ساعت21:51---31 خرداد 1397
عالی بود . مطلب بسیار مفیدی بود.

تسنیم
ساعت15:32---31 ارديبهشت 1397
باسلام. یه سوالی از خدمتتون داشتم. من کار هویه روی پارچه انجام میدم اما نه بطور دائم . تقریبا هرسال یه دستگاه جدید باید بخرم .چون بعد از چند ماه که از دستگاه هویه استفاده نمیکنم دیگه داغ نمیشه . اخرین بار هم پارسال پاساژ بزرگمهر یه ۶٠وات دسته چوبی خریدم که فروشنده تعریف مارکشو میکرد ولی الان بعد از چند ماه که استفاده نکردم دوباره داغ نمیشه. چرا اینقدر زود خراب میشه؟

نیما
ساعت14:10---25 مهر 1396
وقتی نوک هویه جدید میخریم یه لایه شبیه استیل روش هست که قلع بهش میچسبه اگر زیاد سمباده یا سیم ظرفشویی بزنیم و اون روکش استیل پاک بشه دیگه قلع آب بشه میریزه و نمیچسبه و باید نوک هویه جدید خرید. پلاستیک دشمن نوک هویه هست.من دوتا نوک هویه دارم یکی برای پلاستیک آب کردنه

محمد
ساعت11:02---14 خرداد 1395

سلام برادر خسته نباشی ممنوم از مطلب مفیدتون.
منهم از پاک نوک استفاده کردم و بسیار عالی بود والان دیگه تموم شده و نتونستم پیدا کنم اگر راهنمای کنی کجا میتونم تهیه کنم بسیار ممنون میشم. اینم شماره تماس من هست
  ************
بسیار ممنون میشم


پاسخ:سلام.معمولا از فروشگاه های الکتریکی میشه تهیه کرد.اگه اهل رشت هستید میتونید از پاساژ بزرگمهر انواعشو تهیه کنید



م عیسی
ساعت16:55---9 ارديبهشت 1395

سلام
اصلا توصیه نمی کنم نوک هویه رو فرچه سیمی یا سمباده بزنید، بنده یه مدت این کارو می کردم نوک ها 5 برابر عمرشون کمتر می شه، بهترین روش به جز اسفنج صابونی، اینه که کمی روغن لحیم سر هویه بزنید و سپس با برس فلزی نرم سر هویه رو پاک کنید و سپس لحیم بزنید تا براق بشه و سیاه نشه.


پاسخ:ممنون از اینکه تجربه ات رو در اختیار ما گذاشتی.البته منظور من هم این نبوده که میشه همیشه و هرروز از سمباده استفاده کرد و کاملا قابل پیش بینی که استفاده چند باره از سمباده نوک هویه رو نابود می کنه



مهدی علیمحمدی
ساعت19:11---6 فروردين 1395

خیلی ممنون از کمکت اما من میخوام از یه روشی استفاده کنم که از سیم ظرفشویی استفاده کرد آیا این روش وجود داره؟یه سوال دیگه هم داشتم و اون هم اینه که من با هویه ام پلاستیک ذوب کردم چجور اون پلاستیک ها رو پاک کنم



پاسخ:سلام.بله میشه از سیم ظرفشویی استفاده کرد البته من تا حالا امتحانش نکردم.اینم بگم اگه نوک هویه مدام سیاه میشه فکر نکنم استفاده از سیم ظرفشویی کمکی بکنه.برای پاک کردن پلاستیک یا هر چیز دیگه ای که به نوک هویه چسبیده ساده ترین روش استفاده از رفرشر(احیا کننده) هستش.یه نمونش:http://goo.gl/GbFGpf



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: آموزش , قاب , ,
:: برچسب‌ها: نوک هویه , سیاه شدن , تمیز کردن , اسفنج نسوز , لحیم کاری ,